Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toch maar een draadje. Reier's Saab 900: het Gehoorapparaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Gaat goed zo met die Saab van je!

    Louvre staat gaaf en period correct.
    Die velgen zijn zeker een verbetering en de lakkleur ga ik steeds leuker vinden.

    Geen windingen slijpen, maar een mooie oplossing vinden om 5-8cm te zakken zou mooi zijn!

    Ga je nog wat aan de uitlaat doen mettertijd?

    Ps. Je vader heet geen Willem toevallig?

    Comment


    • #17
      Lakkleur moet je even aan wennen idd! Ik vond het helemaal niks op de foto in de advertentie toen 'ie te koop stond, maar toen ik 'm ging bekijken ben ik gezwicht.. ;-)

      Er is helaas niemand die veren maakt waar je zo veel mee omlaag kan. Het meeste dat met verlagingsveren kan is een cm of 4.. Verder omlaag betekent sowieso slijpen. Het onderstel mag sowieso een standje strakker, dus ik ga ff kijken of ik het me kan veroorloven een setje goedkope verlagingsveren te scoren, anders komt dat vanzelf wel.

      Uitlaat ga ik nog wat aan doen ja. Mijn plan is om op termijn het spruitstuk van een latere 8-klepper 900 injectie te pakken (flowt een stuk beter) en vanaf daar een uitlaat met een wat grotere diameter helemaal naar achter met een dubbel eindstuk zoals de Simons turbo uitlaten hebben. Op termijn wil ik dan ook het Kjet injectiesysteem van een 900i op deze motor schroeven. icm de uitlaat moet dat voor een pk'tje of 20 extra zorgen zonder meteen een andere motor etc in te hoeven bouwen voor een turboblok.. Dat staat wel zo'n beetje onderaan de lijst van 'dingetjes', het ding is toch belachelijk sloom .

      Eerst de parts die ik heb monteren (misschien alleen nog veren scoren), dan roest behandelen, dan onderstel, dan motor/uitlaat. Genoeg te doen aan 't ouwe barrel! Stapje voor stapje komen we er wel
      SAAB 900 T16s

      Comment


      • #18
        nooit zo'n fan geweest van die houten stuurtjes met 4 spaken ipv 3 zoals vroegah,. maar deze saab kan hem echt wel hebben.

        is het niet mogelijk om de veren van een ander model te gebruiken, evt met lichte aanpassingen, of is de hele ophanging hier uniek van? heb geen kloot verstand van saab's dus geen idee.

        plannen zien er in ieder geval goed uit, ga zo deuuuuur

        edit: BBQ SPAM


        neem hem zondag 15 mei ook mee naar de meeting kunnen wij die kleur ook in't echt bewonderen
        Last edited by DutchieSaxo; 03-30-2016, 06:47 AM.


        i shouldn't be daily driving this:
        "Volkswagen Golf mk1 build thread"

        Comment


        • #19
          15 mei een meeting? Waar? Klinkt wel als iets waar ik bij wil zijn!

          Qua onderstel en aandrijflijn is het een beetje een gekke auto. 't is een te lang verhaal om nu uit te leggen, kan ik op de bbq wel doen, maar hij heeft voor en achter losse veren en dempers. Omdat het geen progressieve veren zijn heb ik het idee dat windingen d'r af hakken niet heel veel kwaad kan, mits je het goed/doordacht doet. Qua dempers ben ik met een paar maten een beetje op zoek naar wat betaalbaar en stugger dan stock is. De meeste mensen gaan met die Saabs voor 3cm verlagingsveren icm Bilstein B6 dempers. Die dempers zijn alleen best wel duur (vind ik), en die veren gaan me vaak net niet laag genoeg en zijn ook niet super cheap. Anyway; ik bedenk wel wat , ik zal dit draadje een klein beetje bij proberen te houden. Ik lul in ieder geval niet zo tegen mezelf als in m'n draadje op het saabforum.. ;-)
          SAAB 900 T16s

          Comment


          • #20
            AAAAARGH. Ik was eindelijk blij met dit klote ding, maar nu heeft m'n startmotor er geen zin meer in. Stom hoerending soms ook.

            Drie keer raden waarom er in mijn saabclubje de hashtag #kutsaabsaltijdkapot ontstaan is...
            SAAB 900 T16s

            Comment


            • #21
              Uitdaging en simple fix toch. Spareparts everywhere right!?

              Comment


              • #22
                De grap is dat ik een reserve startmotor had liggen. Vorige week voor een schijntje verkocht...
                SAAB 900 T16s

                Comment


                • #23
                  We rollen weer! €150 later (en een week geklooi met een slechte gebruikte..) zit er een gereviseerde startmotor onder. Ook heb ik (eindelijk) m'n nieuwe schokkers kunnen monteren en een setje achterveren dat niet is doorgezakt. Hele andere auto ineens! Rijdt stukken beter. Volgende week nog even radiateurtje wisselen, massaprobleempjes jagen en de klepspeling checken + kleppendekselpakking vervangen. Daarna moet het maar 'ns even goed zijn.

                  Tijdje terug heb ik een inkoopactie gedaan via het Saabforum voor het maken van rally skidplates (5mm dik aluminium plaat, weegt 5kg oid) en short shifters. Ik had de actie voornamelijk opgezet omdat ik zelf een short shifter wilde hebben (stock voelt een 900 een beetje als een tractor, wat schakelweg betreft). Een skidplate wilde ik ook wel, maar kon ik niet betalen. Ik rekende in eerste instantie op een mannetje of 10, werd uiteindelijk 35 (!!), met een order van 43 producten en ruim 4300 euro. De kerel die de producten maakt was zo blij met die gigantische order dat 'ie als dank een extra skidplate meegestuurd heeft voor mij. Ik heb afgelopen week ook die shifter en skidplate kunnen monteren. Heel mooi gemaakt en de auto schakelt heerlijk. Die skidplate gaat m'n bak denk ik wel redden tegen de tijd dat de 900 meer richting de grond gaat.

                  Ik heb nou wel m'n auto verhoogd ipv verlaagd.. Oeps? ;-)
                  SAAB 900 T16s

                  Comment


                  • #24
                    Hallo hallo! Ik leef nog, maar aan de auto is de afgelopen tijd weinig gebeurt. Ding doet het gewoon heel goed (op wat olielekkage na). Ik heb inmiddels een setje stabilisatorstangen gescoord, nu even geld bij mekaar rapen en na de vakantie een zooitje PU rubbers voor die dingen scoren en wat gaten boren om ze te kunnen monteren!

                    De stilte om de 900 heeft een goede reden. Ik ga met een paar maten de park&party run doen over iets meer dan een week, en we zijn druk bezig geweest onze runner te pimpen! Ik ga nog even een facebookpagina maken, maar ik kan wel vast een plaatje posten hier van het ding. Ons thema: vliegend tapijt.

                    SAAB 900 T16s

                    Comment


                    • #25
                      naise, lekker bezig, stabi stangen ga je zeker wel merken.


                      maarreeehhh, wanneer gaat ie naar beneden dan?


                      i shouldn't be daily driving this:
                      "Volkswagen Golf mk1 build thread"

                      Comment


                      • #26
                        Als hij de zaag in de veren zet?!

                        Comment


                        • #27
                          Hahaha, ik wacht ff tot de pond nog iets verder zakt. Dan worden de veren die ik eigenlijk wil hebben best bereikbaar!

                          Vanavond op werk de katalysator onder de vakantiekar uit gehaald en er een BSR sport uitlaat onder gehangen. Als je het gas nèt niet helemaal lost klappert 'ie heel aardig, en ik zag zelfs een vlammetje uit de uitlaat knallen! Van binnen hoor je er weinig meer van, met het raam open is het geniaal.
                          SAAB 900 T16s

                          Comment


                          • #28
                            Zo, reis achter de rug, auto verkocht! Wat een ge-ni-aal avontuur was dat. Ik kan het iedereen van harte aanraden, Carbage of Park & Party. Super mensen, super (veel) bier, prachtige wegen, en oost europa heeft heel veel mooie vrouwen!

                            Ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst afgesleept met de 900. Ik wilde bij een maat van me wegrijden toen de hulpcilinder van de koppeling ermee kapte. Trapte 'm zo uit elkaar. Achteraf bleek dat 'ie los zat, montagefout waardoor de boutjes losgetrild waren.. Naar de garage gebracht en goed gemonteerd, hulpcilinder onder garantie omdat 'ie nog geen jaar oud was. Prima opgelost dus, alleen kwam m'n garage wel met het nieuws dat m'n koppakking ook wat erger aan vervanging toe is dan ik vermoedde.. Tijd voor de volgende klus dus, maar eerst: APK volgende week!


                            Volgens mij kom ik voorlopig nog niet aan slammage toe, eeuwige K*T Saab soms.
                            SAAB 900 T16s

                            Comment


                            • #29
                              lijkt me ook super gaaf die garbage run; m'n maatje reed mee in een mintgroene/ paarse benz station.

                              die gaat volgend jaar mee doen met een golf 2 vr6



                              wel flink wat onderhoud aan de saab tot nu toe; maar goed; krijg je met klassiekers.
                              ik wacht met smart de lowlows af..


                              i shouldn't be daily driving this:
                              "Volkswagen Golf mk1 build thread"

                              Comment


                              • #30
                                De lowlows gaan nóg langer op zich laten wachten door onderhoud. Ik heb écht een barrel gekocht.

                                10 dagen na het koppelingscilinder debacle ben ik wéér afgesleept. Dit keer met een vastlopend wiellager achter. Net als de koppelingscilinder vorig jaar vervangen om dit gezeik te voorkomen. Achteraf veel te lang mee doorgereden omdat ik het geluid verward heb als gecupte banden. Inmiddels opgelost gelukkig, en de auto heeft weer een verse APK voor twee jaar!

                                Maar nu.. Koppakkingstijd! Ik reed al een tijdje met licht kvs verbruik en olielekkage door de koppakking, maar nu wordt het een liter per 400km kvs, en vaak starten op 3 poten. Dinsdag ga ik met een maat van me aan de bak om die k*t pakking te vervangen.


                                Daarna kan ik gaan sparen voor PU spul voor de stabilisatorstangen die ik klaar heb liggen, en daarna wordt het tijd voor wat meer lows.

                                Enige jammere is dat de boefjes van de ANWB m'n mistlamp gesloopt hebben bij het afslepen en die niet willen vergoeden omdat er getekend is voor schadevrij ontvangst van de auto (in de stromende regen, on first glance leek er inderdaad niks aan de hand).. Ik zou bijna een flinke deuk in het spatbord rammen. KUT auto's soms.














                                Misschien moet ik 'm als er een verse koppakking tussen zit maar te koop aanbieden en kijken of ik er vanaf kom. Ik heb al een Saab gezien die me wel wat lijkt, al ben ik wel een beetje bang om hetzelfde gezeik van begin af aan nog een keer te krijgen.
                                SAAB 900 T16s

                                Comment

                                Working...
                                X